În ultimii 20 de ani, am avut ocazia să văd și să folosesc numeroase instrumente și platforme digitale care au transformat, rând pe rând, modul în care lucrăm și trăim. Ca arhitect și om pasionat de tehnologie, am ajuns să îmi petrec timpul predominant în lumi virtuale, pe calculator. Recent, am avut curiozitatea să fac un pas într-un metavers din ce în ce mai cunoscut: NVIDIA Omniverse.

Despre autor – Horia Spirescu

”De mic mi-a plăcut să desenez. Am încercat și să pictez în acuarelă, uleiuri, tuș, guașă și, până la urmă, orice substanță pe care o puteai întinde pe o suprafață netedă. Mă atrăgeau și construcțiile volumetrice, precum machete, sculpturi de orice fel și jucării tip Knex sau Lego. Sunt un individ căruia îi place să își imagineze lucruri, pentru ca ulterior să le transforme în realitate și să le împartă cu cei din jur.
Când a apărut calculatorul, am dobândit încă o trusă de unelte cu care să îmi fac de cap. Aceasta a tot crescut, până când s-a legat cu alte truse, prin internet. Dacă până atunci eram la curent cu ce vedeam în jurul meu, câteva softuri precum Paint, Autocad sau Microsoft Word, online lucrurile se ramifică mult mai mult.
Cred că jocurile pe calculator m-au făcut să văd potențialul lumilor virtuale. Mă jucam și eram acolo. La fel și cei din jur. După suita Adobe și ceva plăceri cu vectori și sunete, am făcut cunoștință cu lumea 3D. Aici am trecut prin mai multe softuri, dar m-am regăsit în Rhino3D cu pluginul său, Grasshopper. Între timp, le-am încercat pe multe altele și pot spune că nu este niciunul care să nu impresioneze prin ceva.
Ultimele jucării din trusa mea sunt game engines. Motoare grafice precum Unreal Engine sau Roblox îți permit să construiești un univers foarte bine definit, nu doar prin formă, ci și prin modul său de funcționare. Ca un sistem. Aparent adoptate în multe industrii deja, aceste megasofturi au ajuns să fie un standard, până și în domeniul meu principal. Birouri de arhitectură unde am lucrat în trecut, din țări precum Germania și Danemarca, au adoptat Unreal în pipeline-ul lor cotidian de lucru, iar facultățile unde am studiat (București și Berlin) au început să predea Unreal cu din ce în ce mai mult succes.
În ziua de azi, consider că avem acces către incredibil de multe softuri și servicii online, fiecare cu punctele lui forte. Moda este să te folosești de atuurile fiecăruia, să îți faci cu el treaba cât ai nevoie. Aici intervine NVIDIA Omniverse. Următorul pas în evoluția tehnologică a uneltelor cu care îți poți reprezenta imaginația este, până la urmă, un centralizator cross platform care unește cele mai mari atuuri ale tuturor softurilor tale preferate – un nou tip de unealtă pe care abia aștept să mi-o însușesc.”

Cine este NVIDIA?

Credit: 2024 NVIDIA Corporation

NVIDIA este o corporație americană cunoscută în primul rând pentru plăcile video GeForce, unul dintre liderii mondiali în acest segment de piață. Mai puțin cunoscut este faptul că NVIDIA, de 20 de ani, lansează periodic și numeroase produse software și tehnologii compatibile cu GeForce. Vorbim aici despre produse precum Morpheus sau Holoscan, devenite între timp un standard pentru anumite categorii de utilizatori, dar și despre numeroase proiecte gândite ca showcase al noilor produse hardware. Deseori vor fi adoptate de echipe de developeri și implementate în proiecte de mare anvergură.

Ce este NVIDIA Omniverse?

Credit: 2024 NVIDIA Corporation

NVIDIA Omniverse este o platformă avansată de colaborare și simulare 3D, creată pentru a permite atât artiștilor cât și inginerilor să lucreze împreună, în timp real, pe modele 3D extrem de complexe. Gândiți-vă la Omniverse ca la un hub central unde echipele de diferite feluri pot colabora fără probleme, indiferent de software-ul pe care îl folosesc sau de localizarea lor geografică.
Platforma Omniverse se integrează cu ușurință cu instrumente populare de design precum Autodesk Revit, 3ds Max și Rhino, facilitând fluxuri de lucru eficiente și coerente. Aceasta oferă o gamă largă de funcționalități, de la simulări fizice precise până la randări realiste, toate menite să îmbunătățească procesul de creație și să reducă timpul necesar pentru realizarea proiectelor.
NVIDIA Omniverse se poate accesa foarte ușor, prin intermediul unui launcher, exact ca cel de la Epic Games. Îl poți descărca de pe site-ul oficial Omniverse, las un link la final de articol.
Accesul către acest univers de produse software ne este posibil gratuit, de pe orice sistem cu placă video NVIDIA GeForce RTX. Am aflat așadar că placa mea video face mult mai multe lucruri față de ce credeam eu inițial. O parte dintre astea îmi sunt chiar utile.

Formatul USD

Credit: 2024 NVIDIA Corporation

În centrul universului Omniverse se află tipul de fișier denumit Universal Scene Description (USD). Acesta este un format de fișier creat de Pixar pentru a facilita schimbul de date 3D între diverse aplicații. USD poate conține multe tipuri de informații, de la geometrie de tip mesh sau nurbs, shader-uri și animații, până la setări de cameră sau lumină, într-un mod eficient și scalabil. Fiind deschis și extensibil, USD este ideal pentru colaborarea între echipe folosind diferite software-uri, în funcție de workflow-ul lor obișnuit. În NVIDIA Omniverse, USD este esențial pentru a asigura interoperabilitatea și consistența datelor 3D, permițând utilizatorilor să editeze și să vizualizeze simultan aceleași scene, îmbunătățind fluxurile de lucru și productivitatea.

Colaborare în timp real

Credit: Midjurney

Unul dintre cele mai mari avantaje ale Omniverse este capacitatea sa de a permite colaborarea în timp real. Echipele pot lucra simultan pe același model 3D, actualizările fiind vizibile instantaneu pentru toți participanții. Acest lucru nu doar că sporește eficiența, dar și reduce riscul de erori și neînțelegeri, asigurând un flux de lucru mai lin și mai productiv.

NeRF și GAN

Credit: 2024 NVIDIA Corporation

Printre multele tehnologii pe care le poți întâlni în cadrul Omniverse, NVIDIA a adus inclusiv NeRF (Neural Radiance Fields) și GAN (Generative Adversarial Networks). Acestea utilizează puterea inteligenței artificiale pentru a genera modele 3D. De menționat ar fi că NVIDIA ne-a deschis drumul, printre altele, și către aceste unelte, permițând unor categorii foarte variate de utilizatori să se bucure de tehnologii apărute în ultimii ani, folosite deja în diverse alte scopuri. E prima platformă în care am putut să mă joc cu așa ceva până acum. NeRF și GAN în NVIDIA Omniverse sunt exemple de tehnologii construite în ultimii 2-3 ani, nefiind doar potentate de AI, ci având ca temelie modul de funcționare al inteligenței artificiale.
Spre deosebire de alte instrumente la care am avut acces până acum, acestea au fost construite pornind de la ce poate oferi un AI. Dacă în Photoshop a fost introdus recent un nou tool, cel care îți permite să completezi o parte de imagine cu un fel de Midjourney integrat în softul lor, NVIDIA a venit cu două produse noi, construite de la zero pe o tehnologie nouă, pusă în mișcare de o inteligență artificială.
În articolele următoare, vom explora cum funcționează aceste tehnologii și cum sunt implementate în Omniverse. Vom descoperi împreună cum NeRF și GAN ar putea transforma modul în care capturăm și generăm date 3D și cum aceste inovații se compară cu metodele tradiționale de fotogrammetrie.